Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (5)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (5)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Overgrep (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Beate Goldschmidt-Gjerløw (1)
  • Halvard Dyb (1)
  • Irene Trysnes (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Ragnhild Narum (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
Fagartikkel

#MeToo i skolen: Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet

Seksuell trakassering er blitt svært vanlig i skolen, og for unge som utsettes for dette, kan det være en stor belastning. Gjennom å ta slike hendelser på alvor og bruke dem aktivt i undervisningen kan man bidra både til å bedre skolemiljøet og legge grunnen for demokratiske holdninger hos elevene.

Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Artikkel

– Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen

Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere.

Publisert: 14.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Blogg

Gode råd om å øke elevenes engasjement

Det er så fint å få en liste med korte greie råd sier mange, men kanskje blir gode råd fortsatt bare gode råd, satt opp på en plakat, eller i en powerpoint?

Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan kan skolen utjevne kjønnsforskjeller?

Mange gutter blir hengende etter allerede fra skolestart, og scorer langt dårligere enn jentene både faglig og sosialt og når det gjelder motivasjon og arbeidsinnsats, forteller Thomas Nordahl, SePU til NRK. Hva kan skolen gjør for å utjevne forskjellene?

Publisert: 26.08.2016 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Godt læringsmiljø gir mindre kjønnsforskjeller

Kjønnsforskjellene i skoleprestasjoner er ikke dramatiske, men synes stadig å være ganske robuste over tid og rom. Mye tyder på at det viktigste man kan gjøre for å redusere dem, er å utvikle en inkluderende skolekultur kombinert med tydelig klasseledelse, hvor både gutter og jenter får utnyttet sitt potensiale for å lære.

Publisert: 10.04.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo