Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (7)
  • Lærerutdanning (7)
  • Barnehage (4)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lek (1)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • Kilden kjønnsforskning.no (4)
  • Første steg (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Susanne Dorthea Dietrichson (2)
  • Arve Hansen (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Hanne Linn Skogvang Stork (1)
  • Runa Brandal Myklebust (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Vigdis Foss (1)
Artikkel

– Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn

Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker.

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Er læreryrket et omsorgsyrke?

Ja, svarer læreren, tja, sier forskeren. Er det påstanden om feminisering av skolen og merkelappen omsorgsyrke som skremmer vekk menn fra lærerutdanningen?

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna

Barnehageansatte både ønsker og mener selv de behandler gutter og jenter likt. Men forskningen viser noe annet.

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Kronikk

Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling

Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Kvar er dei mannlege lærarane?

Løn og lite erfaring med barn er blant årsakene til at fleire kvinner enn menn blir lærarar. Men det skortar på kunnskap og tiltak for å å få fleire menn inn i skulen, skriv Runa Brandal Myklebust.

Publisert: 04.09.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere

Forskere har undersøkt hvorfor menn ikke blir lærere. Her er forslagene som kan få dem til å velge veien inn i klasserommet.

Publisert: 08.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo