Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (10)
  • Motivasjon (10)
  • Frafall og gjennomføring (4)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skolevegring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (3)
  • Kilden kjønnsforskning.no (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Susanne Dorthea Dietrichson (2)
  • Frode Skår (1)
  • Inger Kjersti Lindvig (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Svein Inge Meland (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
  • Vigdis Foss (1)
Artikkel

Norske gutter liker skolen minst

Norske jenter trives i stor grad på skolen, mens guttene har en markant dårligere opplevelse av skolemiljøet. Et av problemene er at guttene opplever skolen som urettferdig.

Publisert: 25.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Flere jenter enn gutter slutter i ungdomsidretten

En fersk doktoravhandling viser hvordan nye trender i samfunnet påvirker gutter og jenters frafall i den organiserte idretten ulikt.

Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Én bestemt egenskap gjør gutter best i fotball

Lidenskapen avgjør om du blir den aller beste blant de beste.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet?

Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Artikkel

Fra "skoletaper" til "arbeidskar"

De sliter når skolen blir for akademisk, og de bukker under når presset om å lykkes blir for stort. Her er historien om veien ut.

Publisert: 11.12.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

- Feil å framstille gutter som skoletapere

Uavhengig av utdanning får guttene mer lønn, oftere fulltid og oftere fast jobb, sier forskere. De ønsker å nyansere debatten om kjønn i skolen.

Publisert: 24.10.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Er det egentlig guttene det er noe feil med?

Mandag denne uka la Stoltenberg-utvalget frem rapporten «Nye sjanser-bedre læring» der oppdraget var å besvare det store spørsmålet om hvorfor guttene taper terreng i skolen.

Publisert: 10.02.2019 Hentet fra NTNU
Omtale

Lærere favoriserer jenter

Bidrar lærerne til å skape og opprettholde kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner der gutter blir skoletapere? Funn i stipendiat Ann Gustavsens doktorgradsavhandling kan tyde på det.

Publisert: 02.05.2018 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet kan gjøre gutter til skoletapere

Menn får de best betalte jobbene, selv om jenter på videregående skole gjør det bedre enn guttene. Det kan påvirke hvor hardt guttene jobber på skolen.

Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo