Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Første steg (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)

Artikkelforfatter

  • Marianne Gulli (1)
  • Minela Košuta (1)
  • Rune Johan Krumsvik (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Vilde Håkansson (1)
Engelsk — Fagartikkel

Generation Z, Social Media, AI, and Mental (Ill)Health and Education

Hvor sikre kan vi være på at jenters mentale helse særlig er påvirket av langvarig bruk av sosiale media? Har forskningen bommet på målet, og burde vi derfor være forsiktige med å være for sikre? Eller vet vi nok til å iverksette føre-var-prinsippet?

Publisert: 07.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel

Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen

Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Fanget i stereotypiene. Minoritetsgutters erfaringer med å vokse opp i Norge

Minoritetsnorske gutter og menn opplever ofte negative forventninger i kombinasjon med krav om å ta seg sammen. Resultatet kan bli en tristhet, redsel og ensomhet som aldri blir synlig for de som er satt til å hjelpe.

Publisert: 06.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Fagartikkel

Stress i skolen – en systematisk kunnskapsoversikt

Det kan ikke dokumenteres at elevers opplevelse av skolepress har økt vesentlig de siste 20 årene. Skolen bør likevel bidra aktivt ved å hjelpe elever til å mestre stress og balansere krav og forventninger. Dette gjelder særlig den elevgruppen som rapporterer både stress og psykiske helseproblemer.

Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo