Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (11)
  • Samspill og relasjoner (11)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Barnehage (2)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Atferd (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Overgrep (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Første steg (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Beate Goldschmidt-Gjerløw (1)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Elin Nyberg (1)
  • Hedda Stabell (1)
  • Helene Fiane Teigen (1)
  • Irene Trysnes (1)
  • Kamilla Knutsen Steinnes (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Nina Kalvatn Friestad (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagfellevurdert

«– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier

Hvordan fortolker ungdom kjønn i markedsføring på sosiale medier?

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 45) 2-3/2021
Artikkel

Er framtidens lærere forberedt på å snakke om sex?

Norske lærere etterlyser en styrking av seksualundervisningen i utdanningen. Forskning viser at problemet er globalt: Lærerutdanningene klarer ikke å forberede lærerstudenter til å ta sexpraten med elevene.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Land som gjør det bra i PISA-undersøkelsen har én ting felles: Høy grad av likestilling

Det mest gjennomgående ved land som er «skolevinnere» er hvor likestilt kjønnene i befolkningen er. Forsker Janine Campbell ved Læringsmiljøsenteret er overrasket over funnene sine.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

#MeToo i skolen: Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet

Seksuell trakassering er blitt svært vanlig i skolen, og for unge som utsettes for dette, kan det være en stor belastning. Gjennom å ta slike hendelser på alvor og bruke dem aktivt i undervisningen kan man bidra både til å bedre skolemiljøet og legge grunnen for demokratiske holdninger hos elevene.

Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagfellevurdert

Bildebøker for å synliggjøre familiemangfold i barnehagen

Denne studien undersøker hvordan 33 norske solomødre ønsker at barnehagen skal speile og synliggjøre familiemangfold. Informantene anbefalte å gjøre dette ved bruk av bildebøker, og ønsket at barnehagen skulle tilby barna bøker om familiemangfold.

Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2021
Fagfellevurdert

Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter

Gutter som skolens tapere er blitt en dominerende fortelling gjennom mange år og gjentas nok en gang gjennom Stoltenbergutvalgets rapport om kjønnsforskjellene i skolen. Fortellingen bygger på en dikotomisk kjønnsforståelse og ikke en forståelse av at kjønn er mangfoldig og konstrueres kontinuerlig i kulturelle, sosiale og språklige sammenhenger.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Artikkel

Høy skjermbruk kan hemme barns utvikling

Barn som bruker mye skjerm kan få vansker med å forstå følelser. Likevel tilbringer de stadig mer tid foran skjermer.

Publisert: 03.11.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Spesialtiltak i skolen hadde motsatt effekt

Elever som ble tatt ut fra ordinær undervisning i videregående skole, fikk det vanskeligere i voksenlivet, viser forskning.

Publisert: 30.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Ti tips for å unngå forskjellsbehandling av jenter og gutter

Hvis gutter lærer at det er greit å ta mer plass enn jenter, kan det forme hvordan de oppfører seg som voksne, mener forsker.

Publisert: 04.05.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo