Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Ungdomstrinn (4)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Byklum (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Solvejg Jobst (1)
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Artikkel

Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat

Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA.

Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Psykisk helse er mer enn hvordan du har det

Mange unge jenter har dårlig psykisk helse på samme tid, nemlig på ungdomsskolen. Mange fokuserer på å hjelpe hver enkelt, men doktorgradsstipendiat Janne Lund ønsker å heve blikket. For hva er det med tiden på ungdomsskolen som fører til dårlig psykisk helse?

Publisert: 23.01.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Kjønnsforskjeller i ungdoms opplevde tilfredshet med utseende, selvoppfatning og selvhevdelse

Denne artikkelen tar for seg en studie basert på selvrapportering der 691 elever, hvorav 369 jenter og 322 gutter, fra åttende til tiende klassetrinn har svart på en nettbasert spørreundersøkelse. Funnene blir drøftet i lys av tidligere forskning og Bourdieus teori om sosial og kulturell kapital.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo