Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (36)
  • Kronikk (4)
  • Blogg (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (42)
  • Oppvekst og levekår (17)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Mangfold og integrering (6)
  • Barnehage (4)
  • Digitalisering (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Arbeidsvilkår (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Atferd (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Matematikk (2)
  • Motivasjon (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Overgrep (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Kilden kjønnsforskning.no (42)

Artikkelforfatter

  • Susanne Dorthea Dietrichson (10)
  • Ida Irene Bergstrøm (6)
  • Hanne Linn Skogvang Stork (4)
  • Elise Løvereide (2)
  • Tyra Kristiansen Stave (2)
  • Birgit Nordtug (1)
  • Bård Amundsen (1)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Daniel Hesby Hansen (1)
  • Eivind August Westad Stuen (1)
  • Eivor Mæland (1)
  • Elida Høeg (1)
  • Hilde G. Corneliussen (1)
  • Ida Roland Birkvad (1)
  • Ingrid S. Torp (1)
  • Julie Kalveland (1)
  • Kjerstin Gjengedal (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Runa Brandal Myklebust (1)
  • Sara Myhr Sønmez (1)
  • Simon Gramvik (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
Artikkel

Gutter gamer, jenter snapper

Hvordan unge gutter og jenter tilbringer fritida si, er ikke så ulikt på overflaten. Men barn og unges fritid er svært kjønnsdelt likevel, viser forskning.

Publisert: 20.11.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

- Feil å framstille gutter som skoletapere

Uavhengig av utdanning får guttene mer lønn, oftere fulltid og oftere fast jobb, sier forskere. De ønsker å nyansere debatten om kjønn i skolen.

Publisert: 24.10.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Barn og unge ønsker seg mindre kjønnsdelt reklame

Barn opptrer oftare som forbrukarar, og reklamen ser forskjellig ut for jenter og gutar. Fører det med seg likestillingsutfordringar? Kamilla Knutsen Steinnes ved OsloMet undersøker temaet i ny studie.

Publisert: 02.10.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Det blir ofte banalt når psykologer skal forklare kjønn og følelser i offentligheten

Dette står i veien for at den gode, norske samfunnsvitenskapelige kunnskapen om kjønnssosialisering får plassen den fortjener i samfunnsdebatten, skriver Birgit Nordtug.

Publisert: 13.05.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Færre jenter med innvandrerbakgrunn deltar i idrett

Foreldre prioriterer guttene når de skal betale for idrettsaktiviteter. Forskere etterlyser flere lavterskeltilbud og tiltak som kan møte ulike kulturelle og økonomiske behov.

Publisert: 10.05.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Forskere roser guttetiltak, men advarer mot å holde de umodne elevene tilbake

Mandag presenterte Stoltenbergutvalget 63 forslag til tiltak mot kjønnsforskjeller i skole og høyere utdanning. Forskjellene handler om gutters modning, men også om motivasjon, sier forskere.

Publisert: 06.02.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

– Vi må slutte å snakke så mye om kjønn i skolen

Det er ikke bare forskjellene mellom jenter og gutter som er vesentlig for hvordan elever gjør det i skolen. Disse må vi snakke mer om, mener skoleforskere.

Publisert: 14.10.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Både jenter og gutar slåst mindre enn før

Men jenter er ofte valdelege på andre måtar enn gutar. Det kjem fram i Lars Roar Frøyland og Tilmann von Soest si nye kartlegging av ungdomsvald i Noreg.

Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Tenåringsjenter liker matte bedre enn de tror

Jenter i ungdomsskolen oppgir en lav interesse for matte, til tross for at de er like glade i å løse matteoppgaver som guttene, viser ny studie ved Universitetet i Bergen.

Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Dobbelt så mange gutter som jenter får utsatt skolestart

Flest gutter begynner ett år senere på skolen og flest jenter begynner tidligere. Men forskerne er usikre på om det er ulik modenhet som er forklaringen.

Publisert: 30.01.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Jenter som velger realfag er ikke like

Båtliv med bestefar kan påvirke utdanningsvalg like mye som kjønn, ifølge forsker Marianne Løken. Hun er kritisk til kjønnsstereotype realfagskampanjer.

Publisert: 29.06.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Kjønnsdelt arbeidsliv begynner i ungdommen

Arbeidslivet i Norge er kjønnsdelt. Forskere tror det blant annet handler om at norsk ungdom må ta avgjørende beslutninger om framtiden på et tidspunkt hvor kjønnsidentiteten deres er svært sårbar.

Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Kidsa klarer fint å dusje nakne sammen etter gymtimen

Hysteriske debatter om unge som sliter med nakendusjing overdriver, mener forskere. Å dusje naken etter gymtimen er uproblematisk for langt de fleste.

Publisert: 16.03.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

– Problemet er ikke at jenter er flinke, men at gutter underpresterer

Gutter og jenter presterer forskjellig på skolen, men forskere er usikre på hvor mye som skyldes ulik modning.

Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Flere vil studere kjønn

Fornyet interesse for kjønn både i undervisning og forskning, preger landets universiteter. Kjønnsforskningen utfordres likevel av skarp konkurranse om forskningsmidler.

Publisert: 06.01.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Gutter bygger byer, jenter bygger hjem

Barnekulturen på nett påvirker jenter og gutter til å velge forskjellig.

Publisert: 15.07.2016 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Viktigere å bli noe, enn å unngå kjønnsstereotyp utdanning

Studenter fra familier der mor og far kun har gått ut grunnskolen, velger utdanninger der de kan bli noe, helst litt raskt. Da spiller det mindre rolle om utdanningen domineres av det motsatte kjønn.

Publisert: 04.05.2016 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Omtale

Hvorfor er vi så besatt av flinke piker?

Jenter som presterer høyt, har ambisjoner og får psykiske problemer, kategoriseres gjerne som for flinke. Men flink pike-syndromet er verken en klinisk diagnose eller et etablert fagbegrep. Hva er greia med de flinke pikene?

Publisert: 04.02.2016 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Minoritetsjentene klarer seg fint - det er gutta som sliter

Jenter med innvandrerbakgrunn heies frem av venner, lærere, foreldre og storsamfunnet – mens brødrene deres dropper ut av skolen. For det er minoritetsguttene som møter mest motgang, ifølge ny doktoravhandling.

Publisert: 10.11.2015 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Alle gutter er ikke dårlige på skolen, og alle jenter er ikke skolelys

- Det nytter ikke å lete etter svaret på forskjeller i skoleprestasjoner ved å se på jenter som gruppe og gutter som gruppe, viser ny doktorgrad.

Publisert: 04.11.2014 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo