Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (10)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (10)
  • Barnehage (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Digitalisering (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Overgrep (1)

Artikkelkilde

  • Kilden kjønnsforskning.no (4)
  • forskning.no (3)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NTNU (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Line Bjerknes (1)
  • Arve Hansen (1)
  • Birgit Nordtug (1)
  • Camilla M. Ihlebæk (1)
  • Gudrun Brottveit (1)
  • Hanne Størset (1)
  • Hilde G. Corneliussen (1)
  • Ingvil Førland Hellstrand (1)
  • Karin Hognestad (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Lilliana Del Busso (1)
  • Marit Aure (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Runa Brandal Myklebust (1)
  • Stine Torp Løkkeberg (1)
Kronikk

Digital vold i intime ungdomsrelasjoner er et alvorlig problem

En ny oversiktsstudie gjort av forskere ved HiØ og NMBU viser at mange ungdom har alvorlige opplevelser knyttet til digitale intime partnerforhold, som overvåking av telefon og sosiale medier, utpressing, følelsesmessig vold og deling av nakenbilder.

Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling

Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Teknologifaga skrik etter fleire jenter

Vi ønskjer å få fleire jenter til teknologifag, men korleis får ein dei dit, spør Hilde G. Corneliussen.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Kvar er dei mannlege lærarane?

Løn og lite erfaring med barn er blant årsakene til at fleire kvinner enn menn blir lærarar. Men det skortar på kunnskap og tiltak for å å få fleire menn inn i skulen, skriv Runa Brandal Myklebust.

Publisert: 04.09.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Gutters problemer i skolen handler ikke bare om kjønn

Vi må unngå statistiske overforenklinger når vi skal undersøke hvorfor gutter og jenter presterer forskjellig i utdanningsløpet, skriver Kristoffer Chelsom Vogt.

Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Om guttene gjør det dårligere på skolen, så tar de igjen forspranget rett etterpå

KRONIKK: Utfordringen for samfunnet er de som ikke deltar i videre utdanning eller arbeid - og det gjelder både gutter og jenter.

Publisert: 18.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det blir ofte banalt når psykologer skal forklare kjønn og følelser i offentligheten

Dette står i veien for at den gode, norske samfunnsvitenskapelige kunnskapen om kjønnssosialisering får plassen den fortjener i samfunnsdebatten, skriver Birgit Nordtug.

Publisert: 13.05.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Barn bør ikke lære å sitte stille

KRONIKK: Nysgjerrighet og vitebegjær må være trumfkort i barnehagen.

Publisert: 11.03.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er det egentlig guttene det er noe feil med?

Mandag denne uka la Stoltenberg-utvalget frem rapporten «Nye sjanser-bedre læring» der oppdraget var å besvare det store spørsmålet om hvorfor guttene taper terreng i skolen.

Publisert: 10.02.2019 Hentet fra NTNU
Kronikk

Kommer kjønnsbalansen av seg selv når det er nok kvinner å ta av?

Vi behøver ikke endre på kvinnene i akademia, men på organisasjonene, skriver Ingvil Hellstrand og Marit Aure. De foreslår at forskere får ekstra tid til faglig jobbing etter fødselspermisjoner.

Publisert: 21.10.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo