Artikkel Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker. Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole? En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en bedre skolehverdag. – Boka bidrar til å både forstå konsekvensene av elevmangfold samt utfordringene mangfoldet reiser, sier Hildegunn Fandrem. Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever? Forskere ved Læringsmiljøsenteret har sett nærmere på språklæringstiltakene for nyankomne elever og stiller seg noe kritiske. Kan snarere føre til å opprettholde segregering enn å skape inkludering, viser funnene i en ny undersøkelse. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg Inkludert – for enhver pris? Kan man forstå begrepet inkludering slik at det å bli inkludert kan innebære noe negativt? Kanskje er vi for overfladiske og for lite presise når vi snakker om inkludering. Publisert: 30.05.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg Gode råd om å øke elevenes engasjement Det er så fint å få en liste med korte greie råd sier mange, men kanskje blir gode råd fortsatt bare gode råd, satt opp på en plakat, eller i en powerpoint? Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Unge innvandrere mobbes mer Ungdom med innvandrerbakgrunn er mer utsatt for mobbing enn etnisk norske ungdommer. Publisert: 30.04.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret