Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (10)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (10)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Barnehage (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (5)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Arve Hansen (1)
  • Eva Simonsen (1)
  • Irene Trysnes (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Lukas Espenes Kosner (1)
  • Magne Skibsted Jensen (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Pauline Book (1)
  • Rannveig Svendby (1)
  • Ronald Mayora Synnes (1)
  • Rune Andreassen (1)
  • Sonia Muñoz Llort (1)
Kronikk

I norsk skole får ikke alle elever under­visningen de har krav på

KRONIKK: Barneskoleelever med fagene samisk, kvensk eller finsk som andrespråk møter hindringer i å ta tilbake språket sitt.

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet.

Bidrar fagdisiplinen spesialpedagogikk til å opprettholde ekskludering av funksjonshemmede mennesker i samfunnet?

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Kronikk

Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten

I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er.

Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Kronikk

Elever med ulike bakgrunner er en styrke

Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling

Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Vi må snakke om rasisme også med yngre barn

KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Mange unge muslimer og kristne er redde for å ytre seg om religion i sosiale medier

De muslimske guttene opplever dette verst. De utsettes for et dobbelt stigma. Det er knyttet både til sosial ekskludering og stempling som ekstremist, skriver kronikkforfatterne.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Den glemte minoriteten

Inkludering handler om å være regnet med og bli sett. En studie fra Høgskolen i Østfold viser at knapt halvparten av bøkene i norske lærebøker for 5.–10. klassetrinn hadde med noe om funksjonshemning.

Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep

KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med.

Publisert: 17.10.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Store grupper av barn i Norge blir systematisk forskjellsbehandlet og segregert

Er elever med utviklingshemning i realiteten elever på lik linje med andre – etter Kunnskapsdepartementets oppfatning?

Publisert: 16.12.2016 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo