Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (4)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Motivasjon (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Ugreninov (1)
  • Inger Kjersti Lindvig (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Martin Isungset (1)
  • Mats Lillehagen (1)
  • Peder Haug (1)
  • Per Tronsmo (1)
Fagartikkel

Guttas Campus – et skreddersydd tilbud til gutter i ungdomsskolen

Gutter i ungdomsskolen får to uker med intensiv læringscamp i sommerferien. Deretter oppfølging på mentorsentre i halvannet år. Slik får de en mulighet til å til å lykkes bedre faglig og sosialt.

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagfellevurdert

Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet?

Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Fagfellevurdert

Fødselsrekkefølge og utdanningsoppnåelse: Har foreldrenes landbakgrunn betydning?

Vår tolkning er at familiesosialiseringen blant innvandrerfamilier er ulik majoritetsbefolkningens, at forhold knyttet til botid kan påvirke søsknene ulikt, eller at institusjonelle rammer påvirker norskfødte med innvandrerforeldre annerledes enn majoriteten.

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 01 / 2017 (Volum 58)
Fagfellevurdert

Ein likeverdig skule i framtida?

Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar?

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 2, 2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo