Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Grethe Antonsen (1)
  • Evi Schmid (1)
  • Randi Gressgård (1)
  • Yael Harlap (1)
Fagfellevurdert

Læreres betraktninger om egen praksis og kompetanse knyttet til lytte- og taletrening for elever med cochleaimplantat

For at barn med cochleaimplantat skal utvikle best mulig lytte- og taleferdigheter, peker forskning på at det må legges til rette for god lydtilgang i hverdagen og i tillegg systematisk språktrening. Dette gjelder ikke bare i barneårene, men også videre i opplæringsløpet.

Publisert: 27.08.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Fagfellevurdert

«Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav

Systematiske forskjeller mellom elevgrunnlaget i ulike skoler omtales som skolesegregering. Et sentralt spørsmål i forskningen om skolesegregering er om, og eventuelt hvordan, elevsammensetningen påvirker læringsmiljøet og skolens kvalitet.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 1/2021
Fagfellevurdert

Spenninger i klasserommet: Mikroaggresjon som pedagogisk utfordring

Mange undervisere betrakter konfliktsituasjoner som et problem som må håndteres for å reetablere ro og orden. Vi vil imidlertid hevde at ønsket om kontroll over situasjonen kan forsterke mekanismene som utløste konflikten.

Publisert: 22.08.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 3/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo