Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (9)
  • Mangfold og integrering (9)
  • Barnehage (3)
  • Forskning og metode (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Birgitta Nilsen (1)
  • Arve Hansen (1)
  • Britt Oda Fosse (1)
  • Grethe Hilditch (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Janne Thoralvsdatter Schele (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Sandra Fylkesnes (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Torill Strand (1)
  • Vigdis Foss (1)
Artikkel

– Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn

Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker.

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Kronikk

Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling

Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Noreg kontra Hellas: Kor godt førebur dei lærarstudentane på mangfald i klasseromma?

Det språklege, kulturelle og religiøse mangfaldet i klasserommet blir stadig større. Alle elevar har rett til ei tilpassa undervisning. Er dei kommande lærarane rusta til å møte desse elevane?

Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert

Preparing student teachers to teach in diverse classrooms: A comparative case study of two teacher education programmes

Forskning indikerer at lærerutdanningene ikke gir studentene tilstrekkelige kvalifikasjoner for å undervise i et mangfoldig klasserom.

Publisert: 24.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

The Double Meaning Making of the Term Cultural Diversity in Teacher Educator Discourses

Kulturelt mangfold anses å være en viktig del av vestlige utdanningssystemer. Hvordan blir kulturelt mangfold forstått i praksis?

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Artikkel

Mangler kunnskap om minoriteter

- Det finnes klare kunnskapshull om samer og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen og i lærebøker i skolen, sier redaktører for ny bok.

Publisert: 16.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen

Funnene i denne artikkelen viser at de erfaringene ungdom med innvandrerbakgrunn har fra skolen knyttet til karriererådgiving, rollemodeller og anerkjennelse, kan ha en betydning for at så få av dem velger lærerutdanning seinere i livet.

Publisert: 08.10.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 2/2014
Fagartikkel

Minoritetsspråklige lærerstudenter møter den flerkulturelle grunnskolen

Minoritetsspråklige lærerstudenter beskriver hvordan de opplever praksis og hvilke holdninger de møter i en skole som definerer seg selv som «flerkulturell». Samtidig får de erfare hvordan deres egen bakgrunn kan bli en viktig ressurs for elevene.

Publisert: 01.02.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo