Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Birgitta Nilsen (1)
  • Britt Oda Fosse (1)
  • Janne Thoralvsdatter Schele (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Sandra Fylkesnes (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Preparing student teachers to teach in diverse classrooms: A comparative case study of two teacher education programmes

Forskning indikerer at lærerutdanningene ikke gir studentene tilstrekkelige kvalifikasjoner for å undervise i et mangfoldig klasserom.

Publisert: 24.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

The Double Meaning Making of the Term Cultural Diversity in Teacher Educator Discourses

Kulturelt mangfold anses å være en viktig del av vestlige utdanningssystemer. Hvordan blir kulturelt mangfold forstått i praksis?

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Fagfellevurdert

Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen

Funnene i denne artikkelen viser at de erfaringene ungdom med innvandrerbakgrunn har fra skolen knyttet til karriererådgiving, rollemodeller og anerkjennelse, kan ha en betydning for at så få av dem velger lærerutdanning seinere i livet.

Publisert: 08.10.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 2/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo