Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (5)
  • Norsk (5)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Barnehage (1)
  • Engelsk (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Adam Wild (1)
  • Hilde Hofslundsengen (1)
  • Lene Anundsen (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Fagfellevurdert

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Denne artikkelen dreier seg om hvordan lærerne konstruerer sin versjon av norskfaget innenfor den særskilte undervisningskonteksten de arbeider i. Hvilke emner skal prioriteres, hva slags tekster og arbeidsmåter?

Publisert: 24.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Artikkel

– Vi trenger et krafttak i norskfaget etter over hundre år med neglisjering av det samiske

Norskfaget i skolen er laget på 1800-tallet som en del av nasjonsbyggingen. Faget skulle forme gode nordmenn og gi landet en enhetlig kultur og språk, og i norskfaget var det derfor ingen plass til det samiske.

Publisert: 08.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet

I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel

Samtaler over bøker gjør tospråklige barn sterkere i norsk

Samtaler over bøker der minoritetsspråklige foreldre og barnehagelærere samarbeider om å lese og snakke med barnet, har vist seg å være en virkningsfull språklæringsmetode for barn med norsk som andrespråk.

Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Minoritetsspråklige elever i skolen

Elever med en annen morsmålsbakgrunn enn norsk kalles minoritetsspråklige elever, men hva innebærer denne kategoriseringen av elevene? En konsekvens av kategoriseringen minoritetsspråklige elever kan være at lærerens forventninger til eleven blir lave, og at disse lave forventningene fører til at eleven klarer seg dårligere i skolen – en selvoppfyllende profeti.

Publisert: 20.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo