Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (5)
  • Norsk som andrespråk (5)
  • Morsmålsundervisning (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)

Artikkelforfatter

  • Christian Carlsen (1)
  • Grethe Hilditch (1)
  • Jonas Yassin Iversen (1)
  • Roger Bugge Rønning (1)
  • Thor-André Skrefsrud (1)
  • Tony Burner (1)
  • Torill Strand (1)
Fagartikkel

Samfunnskunnskap på et språk deltakerne ikke forstår

Mange av de som deltar på kurs i samfunnskunnskap for voksne, har bakgrunn fra forhold som er så vesensforskjellig fra den norske velferdsstaten at de sliter med å forstå det man prøver å formidle. Hvis disse skal ha nytte av kurset, bør man restrukturere opplæringen slik at den blir mer avgrenset og tydeligere i sitt formål.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Undervisningsressurser for nyankomne elever

Et internasjonalt prosjekt med bidrag fra skoler, museer og lærerutdannere har utviklet en verktøykasse for undervisning av nyankomne barneskoleelever. Her introduseres noen eksempler fra innholdet.

Publisert: 20.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet

En undersøkelse blant grunnskolelærerstudenter viser at studentene opplever flerspråklighet som en utfordring de må lære å håndtere. Samtidig er de innstilt på å finne fram til kompromisser som balanserer ulike hensyn, og som også kan utnytte flerspråklighet som en ressurs.

Publisert: 20.08.2020 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagartikkel

Tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet

Elevgrunnlaget i dagens skole er mer språklig og kulturelt sammensatt enn tidligere. Uten en undervisning som tar hensyn til elevenes språklige og kulturelle forutsetninger, vil retten til tilpasset opplæring bli et krav om tilpasning til opplæringen, ikke en tilpasning av opplæringen.

Publisert: 30.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Minoritetsspråklige lærerstudenter møter den flerkulturelle grunnskolen

Minoritetsspråklige lærerstudenter beskriver hvordan de opplever praksis og hvilke holdninger de møter i en skole som definerer seg selv som «flerkulturell». Samtidig får de erfare hvordan deres egen bakgrunn kan bli en viktig ressurs for elevene.

Publisert: 01.02.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo