Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Hørselsvansker (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Språkvansker (1)
  • Synsvansker (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Barn (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Elvira Svartaas (1)
  • Marianne Hedlund (1)
  • Øyvind Normann Madsen (1)
Fagartikkel

Eksistensiell helse og inkludering i en ny skole for tegnspråklige elever

Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av tegnspråklige elever* i skolen. Artikkelforfatteren argumenterer for betydningen av å anerkjenne døvekultur og tegnspråk i utdanning, og hvordan inkluderende skolemodeller kan støtte tegnspråklige elevers unike behov.

Publisert: I dag Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen?

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo