Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (7)
  • Organisering (7)
  • Læreplaner (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Ledelse (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (4)
  • Bedre skole (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Hege Knudsmoen (2)
  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Cecilie Dalland (1)
  • Hallvard Kvale (1)
  • Ingvil Bjordal (1)
  • Kari Nes (1)
  • Peder Haug (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Thor-André Skrefsrud (1)
  • Trude Evenshaug (1)
Fagfellevurdert

Markedsretting av utdanning og strukturell rasisme

Ulikhetsskapende prosesser kan foregå innenfor tilsynelatende nøytrale og etablerte samfunnsinstitusjoner. Disse prosessene er et resultat av komplekse forhold der materielle og kulturelle forhold samt individuelle og strukturelle forhold virker sammen.

Publisert: 14.06.2023 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Årg. 7) 1/2023
Fagfellevurdert

Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20

Inkludering i opplæringen har vært vektlagt internasjonalt siden Salamanca-erklæringen for alvor satte temaet på dagsorden i 1994. Tanken om en felles skole for alle er imidlertid langt eldre; i Norge var for eksempel enhetsskolen i prinsippet etablert for over 100 år siden.

Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning

I de nordiske landene er det bred politisk enighet om at skolen skal være inkluderende for alle elever, og alle elevers rett til en god offentlig skole er en sterk sosialt, demokratisk og kulturelt forankret verdi. Samtidig vet vi at det å lykkes med inkludering og det å skape inkluderende undervisning i skolen, er en kontinuerlig utfordring.

Publisert: 30.09.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel

Norge har Nordens høyeste andel private barnehager

Ny ISF-rapport ser på forholdet mellom offentlige, kommersielle og ideelle barnehager i de fem nordiske landene.

Publisert: 06.12.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagartikkel

Hvordan styrke den flerkulturelle lærerkompetansen

I de femårige grunnskolelærerutdanningene møter lærerstudentene religion, livssyn og etikk som del av pedagogikk- og elevkunnskapsfaget. Det signaliserer at religion har betydning for lærerens daglige arbeid i klasserommet.

Publisert: 11.06.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagfellevurdert

Da prinsessen og halve kongeriket glapp - om skole og samfunnsintegrasjon på norsk

I den nye staten Norge, som ikke lenger var styrt av en eneveldig konge, skulle folkeopplysning og skole skape samhold, lojalitet, orden og kontroll. Middelet var å bli norske sammen. Denne historien har stygge sider, som fornorskingen av samene. Spørsmålet er om vi er i ferd med å begå liknende stygge overgrep igjen, og spørsmålet er om eliten igjen – eller fortsatt – ikke er villig til å risikere noe i møtet med de andre.

Publisert: 01.04.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 3) 1/2017
Fagfellevurdert

Ein likeverdig skule i framtida?

Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar?

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo