Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (7)
  • Rådgivingstjeneste (7)
  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Barnehage (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Sofie Salberg Samuelsen (1)
  • Gunvor Frantzen Ulltang (1)
  • Joachim Kolnes (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kari Byklum (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Sigrún Arna Elvarsdóttir (1)
Fagartikkel

Rådgivning for et inkluderende fellesskap for alle i barnehagen

Det er stor forskjell på barnehager. Det finnes barnehager hvor de ansatte klarer å skape inkluderende fellesskap, og det finnes barnehager hvor de ansatte ikke har den kompetansen som skal til for å klare dette. Her beskrives en metode for rådgivning som kan hjelpe barnehagepersonalet til å få til dette på en bedre måte.

Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Artikkel

Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat

Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA.

Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Mangfold og inkludering i barnehagen

Artikkelforfatteren har arbeidet i barnehager både på Island og i Norge. Hun deler her noen erfaringer og tanker om hva som skal til for at man kan få til mer inkludering av barn som trenger spesialpedagogisk hjelp, i barnehagen.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagfellevurdert

Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving

Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov.

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagartikkel

Spesialpedagogen sitt dilemma i «inkluderingsparadokset»

Det går ein diskusjon om ein bør endre spesialpedagogen si rolle og spesialpedagogisk praksis. Mange har tatt til orde for at ein i større grad enn det som har vore vanleg tidlegare, skal gje den spesialpedagogiske støtta i ordinær barnegruppe, på avdeling, for å ta i vare idealet om inkludering. I denne artikkelen vert det drøfta ulike perspektiv på korleis vi kan forstå og omsetje inkludering i praksis.

Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagfellevurdert

Implementering av støttesystem på skulane

Denne artikkelen tek for seg suksessfaktorar i implementering av støttesystem på skulane i ein kommune.

Publisert: 30.11.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Omtale

Riktige valg, men feil motivasjon?

For barn av innvandrere er det ofte ikke nok å ta de rette utdanningene, de må også ha de rette motivene for å bli akseptert.

Publisert: 14.03.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo