Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (9)
  • Samarbeid med hjemmet (9)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Barnehage (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Lassen (2)
  • Bård Amundsen (1)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Halvard Dyb (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Unge fra familier med dårlig råd lærer lite om privatøkonomi hjemme

Heller ikke på skolen opplever denne gruppen ungdommer at de lærer nok om økonomi. Det kan koste dem dyrt senere i livet.

Publisert: 20.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker

Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Hvordan skal barna oppdras?

Skal man holde på foreldrenes tradisjoner eller bryte med dem og bli mer som majoriteten i Norge? Dette er et dilemma som ofte melder seg når barn av innvandrere får egne barn å oppdra, viser forskning fra OsloMet.

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Stadig flere feirer halloween

Oppslutningen rundt halloween har doblet seg på få år. 31. oktober har blitt en viktig merkedag i Norge.

Publisert: 28.10.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Minoritetsforeldre opplever krysspress

Mange minoritetsforeldre er bekymret for at barna ikke skal passe inn. Samtidig er de opptatte av at barna skal føle tilhørighet til det etniske eller religiøse fellesskapet.

Publisert: 24.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barn på krisesenter må ivaretas på skolen

– Lærere som får vite at et av barna i klassen bor på krisesenter, må snakke med barnet om dette. Disse barna lever med stor usikkerhet, og læreren kan hjelpe dem til å føle seg tryggere i skolehverdagen. Det er den klare meldingen fra forsker Sabreen Selvik, som har intervjuet skolebarn som bor på krisesenter.

Publisert: 21.03.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo