Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Hørselsvansker (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Synsvansker (3)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Barnehage (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Barn (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Elvira Svartaas (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marianne Hedlund (1)
  • Rannveig Svendby (1)
Fagartikkel

Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen

Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på.

Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen?

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Kronikk

Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep

KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med.

Publisert: 17.10.2019 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo