Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (9)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (9)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Morsmålsundervisning (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Barnehage (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • UiT Norges arktiske universitet (2)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)

Artikkelforfatter

  • Magne Kveseth (2)
  • Anna-Maria Stenseth (1)
  • Bushra Fatima Syed (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Màre Helander (1)
  • Silje Pileberg (1)
Artikkel

Å lengta etter eit språk

Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake.

Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert

“I am Sámi, but I am not a Sámi”: Coastal Sámi students’ articulations of identity in a colonial-blind Norwegian state

I etterkant av Alta-konflikten har det vært en økende interesse for å revitalisere Norges samiske språk og kultur. Samiske perspektiver, kunnskaper og praksiser har likevel vært en ubetydelig del av det norske utdanningssystemet, og det samiske folket har hatt en vanskelig posisjon.

Publisert: 05.05.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Artikkel

– Vi trenger et krafttak i norskfaget etter over hundre år med neglisjering av det samiske

Norskfaget i skolen er laget på 1800-tallet som en del av nasjonsbyggingen. Faget skulle forme gode nordmenn og gi landet en enhetlig kultur og språk, og i norskfaget var det derfor ingen plass til det samiske.

Publisert: 08.03.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fornorsking av samer, kvener og skogfinner: - De færreste forstår hvor langt norske myndigheter gikk

Sannhets- og forsoningskomiteens rapport vil skape debatt om den norske behandlinga av samer, kvener og skogfinner, tror Anne Julie Semb. Dekanen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet har fått innblikk i et mørkt kapittel av norsk historie gjennom arbeidet i kommisjonen.

Publisert: 10.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Nå blir det enklere å inkludere samiske perspektiv i skolen

Forskere ved USN har laget et verktøy som hjelper lærere og lærerutdannere å ha med samiske perspektiv i undervisningen.

Publisert: 24.06.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel

Samiske barns «identitet» og oppvekst i en storbykontekst

I den samiske barnehagen Cizás forteller àhkuene (bestemødrene) om samiske tradisjoner, og femåringer drar på kulturreiser til Sápmi. Målet er å styrke samisk språk.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Første steg 2/2021
Artikkel

Unge samer sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom

Unge samer er stolte av sin samiske identitet, men mange sliter, viser rapport for Mental Helse Ungdom. Depresjon, angst og stress vises best hos de samiske jentene.

Publisert: 15.04.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Skolesystem uten kulturell forankring

Uten overføring av tradisjonskunnskap kan nenetsisk reindrift være historie. Det russiske skolesystemet bidrar ikke til kulturens overlevelse og utvikling, viser doktorgradsavhandling.

Publisert: 16.04.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Mangler kunnskap om minoriteter

- Det finnes klare kunnskapshull om samer og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen og i lærebøker i skolen, sier redaktører for ny bok.

Publisert: 16.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo