Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Læreplaner (2)
  • Engelsk (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Adam Wild (1)
  • Anne Veslemøy Jarmann (1)
  • Charlotte H. H. Hancock (1)
  • Ellen Nesset Mælan (1)
  • Evi Schmid (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Malgorzata Wild (1)
  • Mette Sønderskov (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagfellevurdert

Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem?

Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring?

Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel

Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet

I et tverrfaglig prosjekt forsøkte man å gi en gruppe elever i videregående skole en større bevissthet om at måten de oppfatter verden på, er avhengig av kulturen de er en del av. Gjennom å se forskjeller har de også et bedre grunnlag for å samarbeide og delta i samfunnslivet.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagfellevurdert

«Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav

Systematiske forskjeller mellom elevgrunnlaget i ulike skoler omtales som skolesegregering. Et sentralt spørsmål i forskningen om skolesegregering er om, og eventuelt hvordan, elevsammensetningen påvirker læringsmiljøet og skolens kvalitet.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 1/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary Teachers’ Experiences Promoting Belonging and Engagement in Culturally Diverse Classrooms

Hvilke erfaringer har lærere med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole?

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Artikkel

Unge flyktninger i Norge klarer seg bedre på skolen enn i Danmark og Finland

– Vi ser likevel at unge flyktninger i Sverige gjør det aller best i skolen, sier professor Ketil Eide.

Publisert: 25.09.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo