Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (3)
  • Matematikk (3)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læremidler (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)

Artikkelforfatter

  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Eirik Jåtten (1)
  • Kari Vea Salvanes (1)
  • Ole Kristian Bergem (1)
Fagartikkel

Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen

Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen.

Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater

Økt lærertetthet gir ikke uten videre bedre læring. Man må også endre måten å arbeide på. Et prosjekt innenfor matematikkundervisning i småskolen er et eksempel på hvordan ekstra lærerressurser kan brukes for å bedre elevenes resultater.

Publisert: 08.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Spillbasert læring - Håndholdte spillkonsoller i skolen

Det er påfallende hvor raskt elever lærer når de holder på med vanskelige dataspill. En skole gjennomførte et prosjekt der man ville undersøke om hjernetrimspill kan hjelpe elevene til å bli bedre i tradisjonell hoderegning. Det viste seg at elevene klarte å løse hoderegningsoppgaver raskere, og at svake elever hadde større forbedring enn de sterke.

Publisert: 23.02.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo