Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (8)

Artikkeltema

  • Matematikk (8)
  • Matematikkvansker (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (3)
  • Matematikksenteret (2)
  • forskning.no (2)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (3)
  • Tonje Amland (2)
  • Anne-Gunn Svorkmo (1)
  • Ingunn Valbekmo (1)
  • Kjersti Wæge (1)
  • Lene Grøterud Leer (1)
  • Susanne Stengrundet (1)
Blogg

Matematisk observasjon

Observasjon er viktig i matematikkfaget, i andre fag og i dagliglivet. Erfaringer fra klasserommet viser at elever strever med å observere i matematikk. De er usikre på hva som er relevant i en gitt situasjon og hva de skal se etter. I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på observasjon og hvordan elever kan bli bedre til å observere.

Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Matematikksenteret
Blogg

Fire nøkler til barnets første regnestykker

Med noen matematiske nøkkelfakta i skolesekken blir de første regnestykkene enklere å håndtere.

Publisert: 07.06.2021 Hentet fra forskning.no
Blogg

Hvorfor mattelæreren er viktig for framtida

Matematikk-lærere har kanskje aldri løst noen store miljøutfordringer, kreftgåter eller energikriser. Men de utdanner de som skal gjøre det.

Publisert: 25.05.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Blogg

Mange treåringer kan telle til ti! Eller kan de egentlig det?

Å lære å telle er en prosess som består av flere faser. Ulike forskningsmetoder avslører hvor mye små barn egentlig skjønner av tallrekken.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra forskning.no
Blogg

Rike oppgaver, resonnering og argumentasjon

Resonnering og argumentasjon er et av kjerneelementene i ny læreplan (LK20). Hvordan kan vi gjøre matematikkoppgaver rikere ved å legge inn krav om resonnering og argumentasjon?

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Matematikksenteret
Blogg

“Growth mindset” og “grit”- Hva er det og hvilken rolle spiller det for læring?

I utdanning kommer det ofte nye trender som mange plutselig ser ut til å være opptatt av. På engelsk har man et eget navn for dette, “fads in education”, hvor “fad” kan oversettes med en intens og bred entusiasme for noe, gjerne ofte av kort varighet. Det beste norske ordet er kanskje “dille”? Det har vært mange slike i utdanning som læringsstiler, Hattie-feber, høysensitive barn, neuroeducation, minnetrening, multisensorisk trening og sikkert også en rekke andre.

Publisert: 11.05.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Forskningsbasert matematikkundervisning: Hva skal til for å sikre grunnleggende forståelse?

Mye fokus har vært rettet mot forskningbaserte språk og lesetiltak i barnehage og skole. Det er imidlertid svært gode grunner til at vi også bør fokusere mer på matematikk. I disse dager starter vi en ny undersøkelse hvor fokuset er nettopp forskningsbasert matematikkundervisning.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Matematikkferdigheter, et oversett forskningsfelt: Kan tidlig intervensjon forebygge matematikkvansker?

I motsetning til forskning på leseferdigheter, har forskningsaktiviteten både internasjonalt og i Norge vært langt lavere når det gjelder matematikkferdigheter.

Publisert: 17.03.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo