Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (7)
  • Mobbing (7)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Psykisk helse (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Alexandra Halsan (1)
  • Audun Fladmoe (1)
  • Beate Heide (1)
  • Christine Hope (1)
  • Gerd Grimsæth (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marjan Nadim (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker

Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen?

Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø?

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten

Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagartikkel

Skam for annerledeshet

Å være i verden som den som skiller seg ut på en måte omgivelsene vurderer som negativ, er svært krevende for den det gjelder. Få har skildret dette så godt som H. C. i eventyret om den stygge andungen. Artikkelforfatterne tar her utgangspunkt i dette eventyret og en historie om gutten Kevin for å belyse temaet, men benytter også erfaringsbasert kunnskap og teori.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Blogg

Inkludert – for enhver pris?

Kan man forstå begrepet inkludering slik at det å bli inkludert kan innebære noe negativt? Kanskje er vi for overfladiske og for lite presise når vi snakker om inkludering.

Publisert: 30.05.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Rasisme og antisemittisme i skolen

Skolen er den samfunnsarenaen der barn og unge i Norge opplever flest rasistiske og gruppefiendtlige ytringer. To prosjekter, Dembra i skolen og Dembra LU, skal bidra til å samle erfaringer og støtte skolene i forebygging av rasisme og antidemokratiske holdninger.

Publisert: 28.05.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel

Unge innvandrere mobbes mer

Ungdom med innvandrerbakgrunn er mer utsatt for mobbing enn etnisk norske ungdommer.

Publisert: 30.04.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo