Fagfellevurdert «Dette er måten de unge snakker på i dag.» Om elevers bruk av hatprat og nedsettende ytringer Nedsettende ytringer med basis i fordommer og stereotypier er ytringsformer som bryter med skolens målsetting og utvikling av inkluderende og støttende skole- og klassemiljøer. Hvilke erfaringer har lærere og fagarbeidere med elevers bruk av skjellsord og hvordan blir dette håndtert? Publisert: 09.09.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 1/2025
Fagfellevurdert «Det er ikkje noko SIM sala bim» – om implementering av skulens innsatsteam mot mobbing i tre vidaregåande skular Skulens innsatsteam mot mobbing (SIM) skal ha eit overordna ansvar og høg kompetanse i arbeidet med læringsmiljø og mobbesaker. Samstundes er SIM ein strategi for korleis utføre dette arbeidet, og kva grunnlag det byggjer på. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8/2022
Fagfellevurdert «DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing? Hva innebærer det å ta psykoanalysens ide om det ubevisste på alvor i tilnærmingen til mobbeproblemet i skolen? Artikkelen undersøker denne problemstillingen. I del 1 undersøkes meningsskapende strukturer og prosesser som er på spill i mobbingen og i kampen mot mobbing. I del 2 undersøker forfatterne muligheten av et slikt fokus-skifte i lys av Derridas begrepspraksis knyttet til rettferdighet og gjestfrihet. Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 6 (2020)