Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Kronikk (6)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (18)
  • Motivasjon (18)
  • Læreplaner (6)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Motorikk (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (6)
  • Bedre skole (3)
  • NTNU (3)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nord Universitet (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Erlend Ellefsen Vinje (3)
  • An-Magritt Larsen (1)
  • Bendik Brekke Thorfinnsson (1)
  • Cathrine Dunker Furuly (1)
  • Erik Aasland (1)
  • Erling Algrøy (1)
  • Grete Wolden (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Ingar Mehus (1)
  • Ingvild Mestad (1)
  • Kari Stefansen (1)
  • Kristian Abelsen (1)
  • Marius Wick Kvalvaag (1)
  • Morten C. Rustad (1)
  • Nina Kjeøy (1)
  • Ole-Vinjar Egeland (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Pål Lagestad (1)
  • Reidar Säfvenbom (1)
  • Rune Snaprud (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Åse Strandbu (1)
  • Øystein Røynesdal (1)
Fagfellevurdert

Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer

Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer?

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Fagartikkel

Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving

Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole.

Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Ballspillundervisning i kroppsøving

Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen?

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

Slik skal forskere få elever til å røre seg mer

Det er ikke belønning som får elever og folk flest til å bli mer fysisk aktive. Det må andre grep til.

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Flere jenter enn gutter slutter i ungdomsidretten

En fersk doktoravhandling viser hvordan nye trender i samfunnet påvirker gutter og jenters frafall i den organiserte idretten ulikt.

Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Er det foreldrenes skyld at barne- og ungdomsidretten har blitt så alvorlig?

KRONIKK: Hvis bare foreldrene sluttet med alt press, ville idretten igjen tilhøre barna. Eller er det så enkelt?

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Én bestemt egenskap gjør gutter best i fotball

Lidenskapen avgjør om du blir den aller beste blant de beste.

Publisert: 05.04.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Idrettskulturen skviser ungdom ut av trening og aktivitet

Roland van den Tillaar, professor i idrettsvitenskap ved Nord universitet, mener at idrettskulturen i ungdomsårene er altfor prestasjonsorientert.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen

Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo?

Publisert: 15.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ny forskning: Derfor slutter ungdom med idretten sin

Hvordan kan vi skape miljøer som bidrar til at idrettsungdom beholder motivasjonen til å fortsette med idretten sin? Forskere kan ha funnet svaret i en fersk studie.

Publisert: 29.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Inkludering av minoritetsspråklige elever i kroppsøvingsfaget – utfordringer og strategier med utgangspunkt i et lærerperspektiv

Hvilke utfordringer opplever kroppsøvingslærere, og hvilke strategier anvender de, i arbeidet med å inkludere elever med minoritetsspråklig bakgrunn i kroppsøvingsfaget ?

Publisert: 27.11.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 3/2018
Kronikk

Vi bør tilrettelegge for bevegelsesglede og trivsel i kroppsøvingstimene

Kroppsøvingsfaget må ta utgangspunkt i læring. Det ligger ingen motsetning i å tilrettelegge for bevegelsesglede samtidig.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det kan være smertefullt å lære – ikke bare «gøy»

Selv om kroppsøvingsfaget skal bidra til livslang bevegelsesglede, betyr ikke dette at elevene må trives der og da.

Publisert: 25.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Forskning, kroppsøving og presisjon

Reidar Säfvenbom og Morten C. Rustad treffer blink når det gjelder hva som bør være fokus i fremtidig kroppsøvingsdebatt. Men de sliter tidvis med presisjonen i sitt svar på min kronikk.

Publisert: 18.04.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Skytetrening midt i blinken for barn

Skyting kan gi barn bedre konsentrasjonsevne. Det kan gi en lettere skolehverdag for flere.

Publisert: 17.04.2018 Hentet fra NTNU
Kronikk

Hva skal elevene lære i kroppsøving?

Det er ikke feil å spille ball i kroppsøvingsfaget, men det som skjer i gymtimen må understøtte kompetansemålene i faget.

Publisert: 12.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ikke fjern ballspill og idrettsaktiviteter fra gymmen

88,6 prosent av norske skoleelever liker det som skjer i kroppsøvingstimene. Likevel kan det se ut som om mange nå vil snu faget på hodet.

Publisert: 06.04.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo