Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Læreplaner (6)
  • Motivasjon (6)
  • Motorikk (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Bedre skole (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)

Artikkelforfatter

  • Bendik Brekke Thorfinnsson (1)
  • Cathrine Dunker Furuly (1)
  • Erik Aasland (1)
  • Erlend Ellefsen Vinje (1)
  • Erling Algrøy (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Ingar Mehus (1)
  • Kristian Abelsen (1)
  • Marius Wick Kvalvaag (1)
  • Morten C. Rustad (1)
  • Ole-Vinjar Egeland (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Reidar Säfvenbom (1)
  • Rune Snaprud (1)
  • Øystein Røynesdal (1)
Fagfellevurdert

Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer

Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer?

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Fagartikkel

Nye takter for friluftsliv og dans i kroppsøving

Lærere, elever og forskere har sammen arbeidet med å realisere dans og friluftsliv som en prioritert del av kroppsøvingsfaget i videregående skole.

Publisert: 07.03.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Ballspillundervisning i kroppsøving

Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen?

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Kronikk

Det kan være smertefullt å lære – ikke bare «gøy»

Selv om kroppsøvingsfaget skal bidra til livslang bevegelsesglede, betyr ikke dette at elevene må trives der og da.

Publisert: 25.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva skal elevene lære i kroppsøving?

Det er ikke feil å spille ball i kroppsøvingsfaget, men det som skjer i gymtimen må understøtte kompetansemålene i faget.

Publisert: 12.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ikke fjern ballspill og idrettsaktiviteter fra gymmen

88,6 prosent av norske skoleelever liker det som skjer i kroppsøvingstimene. Likevel kan det se ut som om mange nå vil snu faget på hodet.

Publisert: 06.04.2018 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo