Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Læreplaner (5)
  • Motivasjon (5)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Valgfag (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Bendik Brekke Thorfinnsson (1)
  • Christin Tønseth (1)
  • Gyrid Otnes Madsen (1)
  • Ingar Mehus (1)
  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Liselott Aarsand (1)
  • Mari Veierud Busch (1)
  • Sylvi Thun (1)
  • Torbjørn Andersen (1)
Fagfellevurdert

Hva forteller oppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk om skjønnlitteratur og litterær kompetanse i ungdomsskolen?

Norske elevers leseferdigheter har i lang tid vært en kilde til bekymring. Mot en slik bakgrunn skulle en tro at lesing av skjønnlitteratur burde ha en sentral plass i skolen og i norskfaget.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 11) 1/2025
Fagfellevurdert

Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer

Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer?

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Fagfellevurdert

Hvorfor velger elever på videregående skole programfaget psykologi?

På få år er det etablert tilbud om undervisning i psykologi ved nærmere sytti prosent av landets videregående skoler med studiespesialiserende utdanningsprogram. Hvorfor velger så mange elever psykologi?

Publisert: 13.08.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter

Forskning på hvilke konsekvenser sentrale politiske målsettinger har hatt for enkeltpersoner, virksomheter og samfunnet har i stor grad handlet om økonomisk bærekraft og vekst, og i mindre grad om hvordan politikk påvirker individets muligheter til læring og kompetanseheving.

Publisert: 08.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo