Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Lek (5)
  • Motivasjon (5)
  • Barnetrinn (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motorikk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Første steg (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Lene Cherize Haugland Sirevåg (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
Kronikk

Vi må snakke mer om lekens egenverdi og mindre om lekens nytteverdi

Debatt: Barn lærer utvilsomt når de leker, men de leker ikke for å lære.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene

Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning.

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Det er ikke lek om vi må leke

Er lærerstyrt lek egentlig lek? Det syns ikke nødvendigvis skolestarterne. Mer frilek i skolen vil kunne styrke klassemiljøet og fellesskapet, mener forsker.

Publisert: 24.04.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Barns rett til læring gjennom leik

Leik og læring treng ikkje vere motsetnader. Barn lærer når dei leikar, men leiken treng ikkje vere styrt av barnehagelæraren med eit klart mål om å lære.

Publisert: 09.11.2023 Hentet fra Første steg 2/2023
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo