Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)

Artikkeltema

  • Motivasjon (11)
  • Psykisk helse (11)
  • Oppvekst og levekår (10)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Skolevegring (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Atferd (1)
  • Digitalisering (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (4)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (3)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Barn (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Ingvil Bjordal (2)
  • Mette Nygård (2)
  • Anders Bakken (1)
  • Anita Lopez-Pedersen (1)
  • Anne Lindblom (1)
  • Astrid Halsa (1)
  • Gro Anita Kåsa Poulsen (1)
  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Guro Brokke Omland (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Helene Toverud Godø (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Jørn Ljunggren (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • May Olaug Horverak (1)
  • Migle Helmersen (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Mona-Iren Hauge (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Preben Halvorsen Skadsheim (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
  • Veerle Garrels (1)
  • Øyvind Hellang (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: I går Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagfellevurdert

CVidere - Et helsefremmende og arbeidsrettet tiltak for ungdom i sårbare livssituasjoner

Det har over tid vært en bekymringsfull økning av unge i Norge som strever med psykiske vansker. Helsedirektoratet har satt i gang et nasjonalt program for å styrke kommunenes arbeid med psykisk helse og rusforebygging. Et tiltak er CVidere, der ungdom i sårbare livssituasjoner får mulighet til å delta i lønnet arbeidsaktivitet, i kombinasjon med gruppesamlinger.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagfellevurdert

Trivselsprofiler i ungdomsskolen. Endringer i elevers skoletrivsel i perioden 2014–2022

Skoletrivsel er et komplisert fenomen, som påvirkes av forhold både i og utenfor skolen, og skoletrivsel kan inngå i komplekse kulturelle sammenhenger. Denne artikkelen ser på hva slags betydning forhold utenfor skolen har for ungdoms opplevelser av skolehverdagen.

Publisert: 19.05.2025 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 9) 1/2025
Fagfellevurdert

Pedagogikkens betydning for foreldres bortvalg av den offentlige skolen

Utdanning har vært sentralt i konstruksjonen av en sosialdemokratisk velferdsstat, og offentlig utdanning har vært et prioritert politisk satsingsområde. Med nyliberale utdanningsreformer har den offentlige skolens innhold endret seg.

Publisert: 04.04.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 2/2025
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagfellevurdert

Spesialundervisning i norske fengsel

Hver dag starter et titalls mennesker et soningsforløp i et av Norges fengsel. Tap av frihet betyr imidlertid ikke tap av rettigheter. Dette gjelder også i skolesammenheng, og derfor tilbys innsatte i norske fengsel opplæring både på grunnskole- og videregående skolenivå.

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagfellevurdert

Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet

Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen.

Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Skolevegring og «flukt» fra den offentlige skolen

Er den offentlige skolen som en inkluderende arena i ferd med å forvitre når betingelsene for tilpasset opplæring og spesialundervisning svekkes?

Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagfellevurdert

«Tenk deg at du balanserer på en line»: Unges fortellinger om å få til skolen når de bor i barnevernsinstitusjon

Unges erfaringer med å mestre og fullføre skolegang når de bor i barnevernsinstitusjoner, har i stor grad gått under radaren i forskning om barnevernsbarns skoledeltakelse.

Publisert: 22.03.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 2-3/2023
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet

Mange unge sliter med psykiske vansker. Omfanget av slike lidelser øker, spesielt blant jenter. Er det mulig å finne noen skolerelaterte faktorer som kan knyttes opp til økende stress og uro blant unge  i skolen?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo