Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Motivasjon (8)
  • Ungdomstrinn (8)
  • Læreplaner (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Digitalisering (1)
  • Entreprenørskap (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (2)
  • FoU i praksis (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (1)
  • Bendik Brekke Thorfinnsson (1)
  • Hanne Alterhaug (1)
  • Hege Merete Somby (1)
  • Ingar Mehus (1)
  • Jørn Ljunggren (1)
  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Martin Skogheim (1)
  • Siv Merete Kjenes Arnesen (1)
  • Sylvi Thun (1)
  • Torbjørn Andersen (1)
Fagfellevurdert

Hva forteller oppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk om skjønnlitteratur og litterær kompetanse i ungdomsskolen?

Norske elevers leseferdigheter har i lang tid vært en kilde til bekymring. Mot en slik bakgrunn skulle en tro at lesing av skjønnlitteratur burde ha en sentral plass i skolen og i norskfaget.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 11) 1/2025
Fagfellevurdert

Trivselsprofiler i ungdomsskolen. Endringer i elevers skoletrivsel i perioden 2014–2022

Skoletrivsel er et komplisert fenomen, som påvirkes av forhold både i og utenfor skolen, og skoletrivsel kan inngå i komplekse kulturelle sammenhenger. Denne artikkelen ser på hva slags betydning forhold utenfor skolen har for ungdoms opplevelser av skolehverdagen.

Publisert: 19.05.2025 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 9) 1/2025
Fagfellevurdert

Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer

Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer?

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

“I Stay Because of My Students”: Urban Lower Secondary School Teachers’ Experiences of Belonging at Work

Hva er viktig for at lærere på ungdomsskoler i byer skal ha en følelse av tilhørighet på jobben, og hvordan påvirker elev–lærer-relasjonen denne opplevelsen?

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Fagfellevurdert

Innflytelse, utforsking og spenning. Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisning

Ungdomstrinnet har i lang tid hatt en utfordring med å fremstå som meningsfullt og stimulerende for mange ungdommer. Det blir etterlyst en sterkere sammenheng mellom skolefaglige aktiviteter og ungdommenes egne interesser.

Publisert: 20.03.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Secondary school pupilsʼ experiences of participating in adapted farm-based education in Norway. Inner motivation and personal development outcomes

Hvordan opplever ungdomsskoleelevene selv gård–skole-opplæring, og hvordan kan dette bidra til å øke motivasjonen for den vanlige skolen?

Publisert: 12.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Fagfellevurdert

Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov

Elevbedrift regnes for å  gi økt motivasjon og læringsutbytte gjennom gjennom en praksisnær tilnærming til undervisning. Metodikken skal være spesielt god for elever med særlige behov. Hvordan organiserer lærere elevbedrifter for slike elever?

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo