Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (7)
  • Ungdomstrinn (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (7)
  • Studieforberedende (6)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Læreplaner (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Arun Gosh (1)
  • Bendik Brekke Thorfinnsson (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Ingar Mehus (1)
  • Linn Thøring (1)
  • Lisbeth Øyum (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Petra Røise (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Sylvi Thun (1)
Fagfellevurdert

Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer

Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer?

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Podcast

Lærerrommet: Skolestress og helseplager

Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa?

Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

Tiendeklassinger er for dårlig for­beredt til å velge videregående skole

KRONIKK: Snart går fristen ut for å søke plass på videregående skoler. For mange tiendeklassinger er dette en vanskelig vår. De burde fått bedre hjelp på skolen.

Publisert: 01.11.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningsnotat

Skal tenåringens biologiske klokke bestemme skoletiden?

Bør skoledagen begynne senere for at tenåringene skal få sove ut, eller legger de seg da bare enda senere? Forskningen gir foreløpig ikke klare svar om det er lurt å forskyve undervisningen.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert

Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift

Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Artikkel

Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering

En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet.

Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo