Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (4)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Alternativ pedagogikk (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (4)

Artikkelforfatter

  • Christin Tønseth (1)
  • Gyrid Otnes Madsen (1)
  • Ingvil Bjordal (1)
  • Jenny Steinnes (1)
  • Liselott Aarsand (1)
  • Mette Nygård (1)
  • Peder Haug (1)
Fagfellevurdert

Pedagogikkens betydning for foreldres bortvalg av den offentlige skolen

Utdanning har vært sentralt i konstruksjonen av en sosialdemokratisk velferdsstat, og offentlig utdanning har vært et prioritert politisk satsingsområde. Med nyliberale utdanningsreformer har den offentlige skolens innhold endret seg.

Publisert: 04.04.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 2/2025
Fagartikkel

Hva gjør vi med skolen? Utopi som uttrykk og virkemiddel for radikal nytenking i utdanningspolitikken

Hva gjør vi med skolen – nå? Kan genren utopitenking, få en renessanse? Utopier kan inspirere og oppildne. De kan utfordre tingenes tilstand. Kanskje må radikale tanker til for å endre et skolesystem som synes å råtne på rot.

Publisert: 28.08.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter

Forskning på hvilke konsekvenser sentrale politiske målsettinger har hatt for enkeltpersoner, virksomheter og samfunnet har i stor grad handlet om økonomisk bærekraft og vekst, og i mindre grad om hvordan politikk påvirker individets muligheter til læring og kompetanseheving.

Publisert: 08.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagfellevurdert

Spesialundervisning og ordinær opplæring

Hva er forskjellen og likheten mellom spesialundervisning og ordinær undervisning – og hvorfor får ikke elevene det utbyttet som ligger i potensialet til spesialundervisning?

Publisert: 12.12.2015 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 1) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo