Artikkel Slik blir undervisinga i grammatikk betre – Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule. Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Ungdomsspråket er bedre enn sitt rykte Det muntlige ungdomsspråket er mer korrekt og presist enn mange kanskje har trodd. Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Hunnkjønnord kan forsvinne fra norsk Små barn i Trondheim sier «jenten», og Tromsøbarn sier «en jente». Grammatisk hunkjønn ser ut til å kunne bli erstattet av hannkjønnsord. Nå skal forskere se på årsaken. Publisert: 11.10.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn Forskningen viser at det er gunstig for barn at de i størst mulig grad og gjennom hele dagen, i ulike læringssituasjoner, blir eksponert for språk gjennom varierte pedagogiske og didaktiske metoder som legger vekt på at barna skal snakke mest mulig. Publisert: 20.04.2017 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Blinde flekker i vurdering av barns språk Ny forskning ved Lesesenteret stiller spørsmål ved et kjent internasjonalt vurderingsredskap: Er det godt nok for å kunne vurdere norske barns språk- og fortellerkompetanse? Publisert: 29.04.2015 Hentet fra Lesesenteret