Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Læreplaner (2)
  • Barnehage (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lek (1)
  • Matematikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Anne-Grete Kaldahl (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Åsmund H. Eikenes (1)
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachers’ voices on the unspoken oracy construct: “Oracy—the taken-for-granted competence”

Denne studien undersøker hva lærere forstår som god muntlighet (tale- og lyttekompetanse samt kroppsspråk) i og på tvers av fag, samt lærernes oppfatninger om egne forutsetninger for å undervise og vurdere muntlighet.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert

Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap

Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo