Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (8)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (8)
  • Muntlig språk (8)
  • Norsk som andrespråk (5)
  • Forskning og metode (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Barnehage (2)
  • Morsmålsundervisning (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • UiT Norges arktiske universitet (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • NIFU (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (1)
  • Ellen Kathrine Bludd (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Trude Haugseth Moe (1)
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Å lengta etter eit språk

Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake.

Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skolen trenger et system for å ta imot nyankomne elever

Dette viser en ny NIFU-rapport om nyankomne elevers opplæringssituasjon i grunnskolen og i videregående opplæring. En stor utfordring for skolene er å balansere språklig, faglig og sosial integrering.

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

Flerspråklig ungdom leker med språket hjemme

Forskere vet at flerspråklige ungdommer leker med språk og identitet når de er sammen. Men hvordan bruker de språkene i familien?

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk?

Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet.

Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres

Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene.

Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år

Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog.

Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo