Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Muntlig språk (8)
  • Samspill og relasjoner (8)
  • Forskning og metode (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Lek (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • Vetuva (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Bård Amundsen (2)
  • Christine B. Østbø Munch (2)
  • Audun Rosslund (1)
  • Marianne Undheim (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Susann Junge (1)
Fagartikkel

Lek med ord er et gullkantet kinderegg

Utforskende samtaler med barn om ord kan være som et kinderegg – du får oppfylt tre ønsker på én gang.

Publisert: 16.06.2025 Hentet fra Første steg 1/2025
Artikkel

– Når vi snakker om noe vi ikke kan se, skjer det noe med språket, sier forsker

Ny forskning viser hvorfor dekontekstualisert språk - språk som går utover “her-og-nå” - kan bidra til et rikere språkmiljø for barn.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Stemmen din kan påvirke barnas språkutvikling

Ny studie viser en sammenheng mellom akustiske trekk ved foreldres stemme og tidlig språkutvikling hos 1,5-åringer.

Publisert: 22.09.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagartikkel

Fem tips til god språkstimulering i barnehagen

Å snakke med barn om det de er opptatt av, og å bruke mange og varierte ord sammen med barna er to av fem måter å støtte barns språklæring i barnehagen på.

Publisert: 15.06.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Artikkel

Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling?

Aldersblandede grupper blir brukt i barnehager i flere land for å gjøre barna bedre i språk. Men fungerer det?

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Forskningsnotat

Ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn med å læra

Likevel syner forskinga òg at fleirspråklege barn ikkje alltid får dei same læringsmoglegheitene som einspråklege barn.

Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert

Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen

Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre.

Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo