Fagartikkel Lek med ord er et gullkantet kinderegg Utforskende samtaler med barn om ord kan være som et kinderegg – du får oppfylt tre ønsker på én gang. Publisert: 16.06.2025 Hentet fra Første steg 1/2025
Artikkel – Når vi snakker om noe vi ikke kan se, skjer det noe med språket, sier forsker Ny forskning viser hvorfor dekontekstualisert språk - språk som går utover “her-og-nå” - kan bidra til et rikere språkmiljø for barn. Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Stemmen din kan påvirke barnas språkutvikling Ny studie viser en sammenheng mellom akustiske trekk ved foreldres stemme og tidlig språkutvikling hos 1,5-åringer. Publisert: 22.09.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagartikkel Fem tips til god språkstimulering i barnehagen Å snakke med barn om det de er opptatt av, og å bruke mange og varierte ord sammen med barna er to av fem måter å støtte barns språklæring i barnehagen på. Publisert: 15.06.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Artikkel Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling? Aldersblandede grupper blir brukt i barnehager i flere land for å gjøre barna bedre i språk. Men fungerer det? Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel De yngste barna får lite støtte på læring og språk I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Forskningsnotat Ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn med å læra Likevel syner forskinga òg at fleirspråklege barn ikkje alltid får dei same læringsmoglegheitene som einspråklege barn. Publisert: 08.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre. Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022