Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Muntlig språk (3)
  • Språkvansker (3)
  • Barnehage (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (2)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Kari-Anne B. Næss (2)
  • Ane Hestmann Melle (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Eli Anne Eiesland (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Karoline Hoff (1)
  • Linn Stokke Guttormsen (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Marianne Lind (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
Fagfellevurdert

Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis

Hvilke overveielser bør ligge til grunn for valg av behandlingstilnærming for barnehagebarn som stammer?

Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2019
Fagfellevurdert

Hva er en grevlingby? En undersøkelse av hvordan nylagde sammensetninger fortolkes av personer med og uten afasi

Sammensetning er en orddanningsprosess der to eller flere ord kombineres til et nytt ord, som for eksempel gardinstang, blåbær, vaskekjeller. Siden sammensetninger er så vanlige, er det viktig å kunne lage og forstå denne typen ord for å kunne delta fullt ut i kommunikasjon med andre.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2017
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo