Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Naturfag (4)
  • Barnetrinn (2)
  • Læreplaner (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Skriving (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (4)

Artikkelforfatter

  • Erik Knain (2)
  • Annika Wetlesen (1)
  • Anniken Furberg (1)
  • Jan Alexis Nielsen (1)
  • Jens Dolin (1)
  • Kari Beate Remmen (1)
  • Ketil Mathiassen (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Marianne Ødegaard (1)
  • Siv Eie (1)
  • Tobias Fredlund (1)
Fagfellevurdert

‘Sted’ som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi

Denne artikkelen ønsker å bidra til å konkretisere hvordan det geografiske og det kritiske i læreplanen kan ivaretas gjennom en flerdimensjonal stedstilnærming. Elevene kan utforske steder som lokaliteter og arenaer for sosial samhandling og meningsskaping. Hvordan naturen former steder sammen med politiske, økonomiske og kulturelle prosesser over tid, er også sentralt i en utforskende geografiundervisning.

Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Representing to learn in science education: Theoretical framework and analytical approaches

Hvordan kan teoretiske og analytiske rammer gjøre oss i stand til å undersøke nye sider ved bruk av representasjoner i undervisning og læring av naturfag?

Publisert: 27.04.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Dansk — Fagfellevurdert

Evaluering af naturfaglige kompetencer

De siste tiårene har naturfagsdidaktikken utviklet seg i retning av et fokus på kompetanser, definert som "uttrykk for evne til å handle vitenbasert i bestemte, autentiske situasjoner". Essensen i faglige kompetanser er, som forfatterne skriver, at de forsøker å fange opp det allmenne i faget, det som er hevet over det konkrete innholdet.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo