Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Læreplaner (5)
  • Norsk (5)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læremidler (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (5)

Artikkelforfatter

  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Atle Skaftun (1)
  • Gro Stavem (1)
  • Lennart Jølle (1)
  • Magnus Henrik Sandberg (1)
  • Mari Nygård (1)
  • Per Esben Myren-Svelstad (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
Fagfellevurdert

Faglig forankra, fagovergripende – og med fotfeste i profesjonen: Norskdidaktiske masteroppgaver i grunnskolelærerutdanninga

Hva kjennetegner norskfaglige tematikker, fagovergripende perspektiv og empiri i norskdidaktiske masteroppgaver fra det første kullet med studenter i grunnskolelærerutdanninga?

Publisert: 19.03.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagfellevurdert

Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet

Prosjektet Partners in practice hviler på en antakelse om at problemer engasjerer, og at det er mulig å skape engasjement også rundt ekte faglige problemer.

Publisert: 30.01.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert

Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt- spillet

Hvordan kan et dataspill basert på en litterær klassiker brukes som utgangspunkt for elevers refleksjoner over eget liv og livsmestring?

Publisert: 30.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Det affektive møtet mellom tekst og lesar: Tre postkritiske inngangar til å velja skjønnlitteratur i morsmålsfaget

Artikkelen identifiserer val av skjønnlitteratur som ein kjernepraksis i morsmålsundervisninga, der det i liten grad finst forsking på eksisterande praksis og teoretiske grunnlagsproblem. Det er til det sistnemnde feltet artikkelen søkjer å bidraga, ved å opne opp og nyansere diskusjonen om premissar for litteraturval.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo