Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Lese- og skrivevansker (4)
  • Norsk (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Lesesenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Alexandra Halsan (1)
  • Gerd Grimsæth (1)
  • Helge Holgersen (1)
  • Margunn Mossige (1)
  • Miriam E.G. Natvik (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
Fagartikkel

Lesetiltak i sommerferiene kan redusere sosiale forskjeller

Prinsippet om likeverdig opplæring for alle danner grunnlaget for det norske utdanningssystemet. Likevel har forskere og politikere gjentatte ganger pekt på forskjeller i skoleresultater relatert til sosiale forskjeller. En systematisk oversikt tyder på at det kan være mulig å redusere sosiale forskjeller i leseferdigheter i løpet av sommerferiene.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagfellevurdert

Nyutdannede allmennlærere og deres opplevelse av egen faglige kompetanse i leseopplæring generelt og av elever med lesevansker spesielt

Nyutdannede lærere opplever at de mangler kunnskap og kompetanse både i leseopplæring og om lesevansker. Det fører til at kartleggingsmateriell ikke brukes som utgangspunkt for tilrettelegging av arbeidsmåter i leseopplæring.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Artikkel

Elever skriver bedre med modelltekster

Ny forskning ved Lesesenteret viser at bruk av modelltekster i undervisningen gir elever inspirasjon og kunnskap til å skrive gode tekster i alle fag – helt i tråd med revisjonen av Kunnskapsløftet.

Publisert: 31.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Inferenstrering - Å lære å konstruere samanheng i ein tekst

Svært ofte krev lesing at vi trekker slutningar og fyller på med opplysningar ut over dei som står i teksten. Lesarar meistrar dette i ulik grad. Denne artikkelen viser ved hjelp av eleveksempel korleis bruk av lesestrategiar, tiltru til eiga meistring og tilpassa opplæring kan spele ei viktig rolle for ferdigheita «å lese mellom linjene».

Publisert: 29.03.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo