Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Norsk (7)
  • Skriving (7)
  • Digitalisering (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nynorsksenteret (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Kjølholdt (1)
  • Charlotte Tvedte (1)
  • Gunhild Kvåle (1)
  • Gunnhild Aakervik (1)
  • Hjalmar Eiksund (1)
  • Ingrid Hilmer (1)
  • Magnhild Selås (1)
  • Sissel E. Roås (1)
  • Tone Finne (1)
  • Torunn Hetland (1)
Fagartikkel

Korleis lære å skilje mellom bokmål og nynorsk

Bokmålselevar og nynorskelevar har ulike behov når det gjeld norskopplæringa. Men det som er felles, er at elevane må lære skilnadene mellom dei to norske skriftspråka tidleg. Og lærarane, også dei som underviser i småskulen, må ha kompetanse både i nynorsk og bokmål.

Publisert: 22.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Kronikk

Ny språklov styrkjer norsken og innbyr til dugnad for språket

Engelsk vinn stadig meir innpass, men ei ny språklov slår fast at norsk skal vere det samfunnsberande språket her i landet.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn

Artikkelen undersøker literacy-syn og kvalitetstrekk i abc-apper fra kommersielle produsenter ved å analysere ni abc-apper for norskspråklige førskolebarn. Appene domineres av sju typer literacy-aktiviteter: bokstav-lyd-kopling, bokstavutforming, staving, hukommelsesaktiviteter, tekstproduksjon, lesing og sang. Hva slags literacy-forestillinger er appene innskrevet med?

Publisert: 23.02.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Artikkel

Arbeidsrettet norsk for yrkesfag

Voksnes læring må ha et siktemål. Det må oppleves som nyttig å sitte på skolebenken, komme seg ut i arbeidslivet og ta flere kurs og mer utdanning. Opplæringsløpet må gi både motivasjon, mål og mening. Da blir det lettere å få med seg språk, fag og kulturkoder på arbeidsplassen og i dagliglivet. Arbeidsrettet norsk for yrkesfag kan gi suksess.

Publisert: 29.11.2018 Hentet fra Yrke 4/2018
Fagartikkel

Å undervise forfatterspirer

Elever som ligger foran resten av klassen, har like stort behov for og rett på tilpassa opplæring som andre elever. Her foreslås noen konkrete tiltak som norsklæreren enkelt kan iverksette, og som vil kunne bidra til at disse elevene får de utfordringene de trenger.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

Den første skrive- og leselæringen. Bruk av PC med lydstøtte

Å endre pedagogisk praksis i den første skrive- og leselæringen kan bidra til økt læring hos elevene. En gruppe elever har skrevet seg til lesing på PC med lydstøtte i et inkluderende og støttende læringsmiljø. Lærerne beskriver gode erfaringer med både læring og trivsel. Arbeidsformen egner seg godt for tilpasset opplæring og tidlig innsats.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel

ARTig - et undervisningsopplegg i naturfag, norsk og kunst og håndverk

- Hvordan ta vare på barns undring i møte med naturen samtidig som de lærer å lese og skrive naturvitenskapelige tekster?

Publisert: 20.05.2014 Hentet fra Nynorsksenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo