Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Atferd (6)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Psykisk helse (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Overgrep (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (6)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Edvin M. Eriksen (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Liv Irene Nøstvik (1)
  • Luuk L. Westerhof (1)
  • Solveig Azar Svendsen (1)
  • Solveig Roth (1)
  • Yngve Søderholm-Nodland (1)
Fagartikkel

Læreres erfaringer med å jobbe med elever som utagerer i klasserommet

Denne artikkelen bygger på en masteroppgave i spesialpedagogikk der fem lærere er intervjuet om deres oppfatninger av hvordan det er å jobbe med elever med utagerende atferd.

Publisert: 10.06.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Tourettes syndrom og mobbing i skolen

En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning

I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer.

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Traumatiserte barns atferd i lys av polyvagal-teorien

Barn som har vært utsatt for traumer i sin oppvekst, vil av og til vise et reaksjonsmønster som kan være vanskelig å forstå for lærere og behandlere. I denne artikkelen forsøker forfatteren å vise hvordan vi ved hjelp av polyvagal-teorien kan få mer innsikt i hvorfor disse barna reagerer som de gjør.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagfellevurdert

Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner

Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole?

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2022
Fagartikkel

Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis

Den tenkningen og forståelsen vi har når det gjelder barn og unge som strever i barnehage og skole, vil legge føringer for hvordan vi velger å arbeide med en inkluderende praksis. Forfatteren av denne artikkelen argumenterer for at det å streve med utvikling av en inkluderende praksis bør forstås i lys av grunnlagsproblemer heller enn holdningsproblemer.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo