Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (11)

Artikkeltema

  • Atferd (11)
  • Oppvekst og levekår (11)
  • Psykisk helse (6)
  • Barnehage (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Mobbing (2)
  • Overgrep (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Selvregulering (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Autisme (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skolevegring (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)
  • Bedre skole (2)
  • Første steg (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Kristian Øen (2)
  • Anne Kristine Bergem (1)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Edvin M. Eriksen (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Erling Kokkersvold (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Liv Irene Nøstvik (1)
  • Luuk L. Westerhof (1)
  • Nils Kaland (1)
  • Solveig Azar Svendsen (1)
  • Thormod Idsøe (1)
  • Turid Bie (1)
  • Yngve Søderholm-Nodland (1)
Fagartikkel

Læreres erfaringer med å jobbe med elever som utagerer i klasserommet

Denne artikkelen bygger på en masteroppgave i spesialpedagogikk der fem lærere er intervjuet om deres oppfatninger av hvordan det er å jobbe med elever med utagerende atferd.

Publisert: 10.06.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader

Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering.

Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Fagartikkel

Tourettes syndrom og mobbing i skolen

En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning

I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer.

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Fagartikkel

Traumatiserte barns atferd i lys av polyvagal-teorien

Barn som har vært utsatt for traumer i sin oppvekst, vil av og til vise et reaksjonsmønster som kan være vanskelig å forstå for lærere og behandlere. I denne artikkelen forsøker forfatteren å vise hvordan vi ved hjelp av polyvagal-teorien kan få mer innsikt i hvorfor disse barna reagerer som de gjør.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis

Den tenkningen og forståelsen vi har når det gjelder barn og unge som strever i barnehage og skole, vil legge føringer for hvordan vi velger å arbeide med en inkluderende praksis. Forfatteren av denne artikkelen argumenterer for at det å streve med utvikling av en inkluderende praksis bør forstås i lys av grunnlagsproblemer heller enn holdningsproblemer.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagartikkel

Slik kan du støtte barn som er pårørende

Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel

Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd

Den store forskjellen mellom skoler som lykkes, og de som mislykkes med inkludering, har ingen ting med elevsammensetningen å gjøre. Det handler om hvordan de ansatte på skolen tenker og snakker.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel

Emosjonelle vansker - Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser?

Hva er emosjonelle vansker, og hva kan pedagoger og andre voksne i skolen gjøre for barn med disse utfordringene?

Publisert: 23.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Skolen som risiko – eller beskyttelse

Ungdom med en vanskelig oppvekst preget av rus og kriminalitet ser tilbake på ungdomsskolen. Generelt frikjenner de skolen for skyld i vanskene deres. Samtidig peker de på hvilke muligheter skolen, og da særlig enkeltlæreren, har til å gjøre en vanskelig hverdag lettere og fungere som en beskyttelse i en vanskelig ungdomstid.

Publisert: 02.02.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo