Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Atferd (7)
  • Barnehage (7)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Lek (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Overgrep (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (2)
  • Anne Kristine Bergem (1)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Turid Bie (1)
  • Yngve Rosell (1)
Artikkel

Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen

En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvregulering, ordforråd og atferdsproblemer. Forskjellene ble synlige allerede i barnehagen, og økte utover skoleløpet. – Dette er svært bekymringsfullt, sier forskere.

Publisert: 07.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Video

Læring for livet (13) Hva er et "normalt barn" i barnehagen?

Barn er barn. De hoier og styrer, og har sine særegenheter. Allikevel har vi en tanke om hva som er et "normalt" barn. Hvordan påvirker denne tankegangen barnehagelærere? Hva er egentlig et normalt barn i barnehagen? Og hva er viktig for barnehageårene?

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap

Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende.

Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagartikkel

Slik kan du støtte barn som er pårørende

Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagfellevurdert

Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena

Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager.

Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo