Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (5)
  • Klasseledelse (5)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (2)
  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (2)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Halvard Dyb (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Jarmund Veland (1)
  • May Linda Hamm (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Artikkel

Dette kan styrke relasjonane mellom elevane

I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen

Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap

12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Artikkel

Norske åtteåringer digger læreren sin

Norske barn er mer fornøyde med læreren sin enn jevnaldrende i andre land.

Publisert: 03.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Sårbare barn i skolen

Det å ha lav sosioøkonomisk status kan være et hinder for inkludering. Når barn har tilleggsvansker, vil risikoen for problemer i relasjon til andre elever og lærere bli langt større. En omfattende spørreundersøkelse har tatt for seg sosialt sårbare barn og delt dem i fire kategorier: barn med foreldre som er rusmisbrukere, som har psykiske problemer, flyktningbarn og barnevernsklienter.

Publisert: 13.09.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo