Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Edvin M. Eriksen (1)
  • Jayne P. Lambrou (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Solvejg Jobst (1)
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagartikkel

Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning

I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer.

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Artikkel

Forebygging av skolesegregering i Oslo

Grunnskolene i Oslo er forholdsvis sterkt segregert sosialt, etnisk og økonomisk sammenlignet med andre byer i Europa. Forskere og myndigheter samarbeider for å gjøre noe med dette.

Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo