Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lek (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)

Artikkelforfatter

  • Annbjørg Håøy (1)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Solvejg Jobst (1)
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart

Det har stor betydning for barns opplevelse av sosial inkludering om de ved skolestart kommer i klasse med barn som de kjenner fra før. Det å ha noen å leke med i friminutt og på SFO, bidrar til førsteklassingenes opplevelse av inkludering.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo